over ons en waarom smeden

Wie geven de workshops en waarom?

Paulûs van der Jagt is smid en Rogier van Veen docent. Zij leerden elkaar kennen tijdens de voorbereiding op de gastlessen die Paulûs geeft op de school waar Rogier werkt. De smeedlessen aan leerlingen van het Rotterdamse Rudolf Steiner college zijn een doorslaand succes. Sindsdien geven smid en docent jaarlijks samen een periode aan de achtste klassen. Vanaf het begin van hun samenwerking vinden Paulûs en Rogier dat meer kinderen zouden moeten kunnen kennismaken met het smeden.

Tijdens het smeden wordt een beroep gedaan op wilskracht en doorzettingsvermogen, toewijding en concentratie zijn onontbeerlijk. Bovendien, en dat is niet onbelangrijk, beleven de leerlingen veel plezier aan de lessen. Zij kijken uit naar de lesuren rond de smidse op scheepswerf de Koningspoort en zijn trots op de zelfgemaakte werkstukken.

Met als belangrijkste doel jongeren het smeden te laten ervaren, werd in 2015 Stichting IJzerhart in het leven geroepen. Met als onderliggende doelen: de bekendheid van het ambacht vergroten en jongeren laten kennismaken met basale smeedtechnieken. Stichting IJzerhart biedt leerlingen een pure en passievolle ervaring. Smeden doet een appèl op hun levenslust, geeft jongeren energie en een blijvende herinnering in hart, hoofd en handen.

Geïnteresseerd geworden om zelf of met anderen het smeden te ervaren? Neem dan contact op. Of kijk op: workshops smeden

dsc_0072