Over ons

Paulus van der Jagt is smid en Rogier van Veen leraar/pedagoog. We leerden elkaar kennen tijdens de voorbereiding op de gastlessen die Paulus als smid zou geven aan klassen van het Rudolf Steiner College Rotterdam, de school waar Rogier werkt.  Die smeedlessen waren een groot succes, leerlingen keken uit naar de ambachtelijke lesuren op de historische scheepswerf. Sindsdien geven smid en leraar/pedagoog jaarlijks samen een periode smeden aan alle achtste klassen (2e leerjaar).
Vanaf het begin van hun samenwerking vinden Paulus en Rogier dat méér jongeren dan alleen vrijeschoolleerlingen zouden moeten kennismaken met het smeden. Tijdens het smeden wordt een beroep gedaan op wilskracht en doorzettingsvermogen, toewijding en concentratie. Dat is goed voor elke jongere.
Met als belangrijkste doel jongeren het smeden te laten ervaren, werd in 2015 Stichting IJzerhart in het leven geroepen. Smeden doet een appèl op hun levenslust, geeft jongeren energie en een blijvende herinnering in hart, hoofd en handen.