Hoe het begon

De samenwerking tussen Paulus van der Jagt en Rogier van Veen is in 2011 begonnen, toen zij met elkaar kennismaakten om de smeedlessen voor te bereiden die Paul ging geven op de school van Rogier, het Rudolf Steiner College in Rotterdam.
Vanuit hun gedeelde enthousiasme voor wat smeden aan een mens doet, ontwikkelden zij gezamenlijk smeedlessen, zowel voor het Rudolf Steiner College als voor andere scholen in Rotterdam en omstreken.
In 2015 leidde hun samenwerking tot het oprichten van de Stichting IJzerhart, met als doel opgroeiende en volwassen mensen  basale smeedtechnieken te laten beleven.
Door de combinatie van techniek, inzicht en kracht wordt gewerkt aan het vormen van het ijzer, waarbij  wilskracht en doorzettingsvermogen gebundeld moeten worden! Smeden heeft daardoor grote pedagogische waarde.  Kinderen leren gerichte opdrachten te verwezenlijken en beleven zichtbaar plezier aan de smeedlessen op de werf. Trots en voldaan nemen ze hun zelfgemaakte werkstukken mee naar huis.